Collien – en brukshund?

I tidningen Brukshunden som kom ut idag fanns en artikel med om Colliens utveckling som brukshund och hälso- och mentalitetsstatus idag. Till viss del nedslående siffror som visade att Collien hade en mer framstående placering som brukshund i Sverige förr än den har nu. Delvis beror detta på att det nu är hårdare kvar där snabbhet och precision inte gynnar en ras som Collien. Men kanske har för mycket fokus legat på en vacker päls än en arbetande brukshund i den senare aveln?

MH-statistik visar att skottberördheten minskar i rasen, vilket är bra, men de kvarvarande rädslorna ökar, vilket jag inte alls tycker är bra. Jag tycker inte att lite rädslor behöver vara ett problem, så länge de snabbt går över. Har själv en Collie som snabbt släppte sina rädslor på MH och det är jag väldigt glad över. Han fick dessutom en etta på skott. Jag har en stabil och trygg collie vilket jag både tackar min uppfödare för, men också ser som ett bevis på att jag som ägare lyckats göra honom till en trygg hund. Arv + miljö samverkar.

Jag ser nog inte Collien som en bruksras idag om man jämför med andra mer framstående raser i gruppen. Däremot är det inte en ren sällskapshund som mår bra av att ligga på soffan och vara vacker. En Collie är en arbetsvillig familjemedlem som är lättlärd, otroligt vänlig, glad och framåt. En bra Collie alltså. Jag var till en början missnöjd med min Collies arbetsvilja, men har på senare tid konstaterat att det var mitt sätt att träna som gjorde att han inte tyckte det var kul. Han är ingen arbetsmaskin, han vill träna, men inte om det inte är roligt.

Idag tränar jag och tävlar i agility. Det går ganska bra och vi placerar oss riktigt hyffsat och slår till och med en och annan Border Collie ibland. Kommer vi upp i klass 3 blir det säkert svårare, men alla måste ju inte sikta på att vinna SM! Vi har roligt och jag älskar min Collie.  Skulle det inte vara för all päls skulle jag skaffa en igen. Kanske en korthårig?

Kommentera

