Nya tävlingsregler gör mig fundersam

Efter årsskiftet kommer det vara frivilligt om man vill flytta upp en klass när man fått 3 pinnar på agilitytävling. Man kommer alltså kunna välja att stanna kvar i den klass man är trots att man fått det antal pinnar som krävs för uppflytt. Så är ju inte fallet nu utan 3 pinnar = uppflytt.

Det här gör ju att jag har behövt fundera en del. Tävlingen i Jönköping gav mig två pinnar i hoppklassen. Alltså har jag bara en kvar till uppflytt. Vill jag flytta upp? Jag tror inte det. Kezo är ingen klass-3 hund och vi trivs väldigt bra i klass 2 där vi faktiskt kan konkurera med de andra ekipagen emellanåt. I klass 3 skulle tiderna vara för svåra för oss och vi skulle tampas bland de andra långsammare hundarna långt ner i reslultatlistan. Något som kanske inte gör Kezo något, men som skulle påverka min motivation och glädje i att tävla med min hund.

Så vad gör jag nu i Tidaholm i helgen? Jag har två hopplopp att springa där och har alltså två möjligheter till pinne. Som jag kanske inte vill ha. Innan jag springer de loppen måste jag ha fattat ett beslut och i dagsläget lutar det åt att jag kommer diska mig på egen hand för att undvika pinne i de loppen. För att kunna behålla möjligheten att välja att stanna kvar nästa år. Då jag alltså kommer kunna tävla i klass två för ett fint reslultat och ett nollat lopp utan pinnpress.

I agilityklass har jag bara en pinne. Så länge jag har det tänker jag köra för fullt. Men troligen kommer ni se två diskade hopplopp i helgen. En chans att verkligen ösa för fullt och tänja lite på gränserna. Köra agility bara för att det är skitkul!

 

5 reaktioner på ”Nya tävlingsregler gör mig fundersam

  1. Förstår hur du tänker, men gillar nog inte de reglerna.. känns orättvist mot de som kämpar för att de vill upp i klass tre o måste fajtas med de som egentligen e för duktiga för klass två.. Inte för att jag skulle välja klass tre heller men…

    • Nu gissar jag lite, men jag gissar att pinnutdelningen kanske blir som med cert? Att de delas ut till de 15% bästa som inte redan har 3 pinnar sedan innan. För att undvika just det problemet.

      Och Kezo är ju faktiskt inte för duktig för klass 2. Det är ju därför vi stannar. Han har vunnit en klass 2 i år. Då fick vi inte ens pinne eftersom vi hade lite tidsfel men var de enda hindernollorna.

      Om Åsa Wrede läser får hon gärna svara på den frågan om hon vet =)

  2. Nej, förslaget är att man kan ”ta” pinnar från andra, att hundar kan ta ”hur många som helst” i tvåan om de vill. Däremot tror jag inte att så många som ”lätt” tar pinne i tvåan kommer att vilja stanna i tvåan. Dessutom, om man ska ha nån chans i trean så bör man kunna slå dem som är i tvåan.

    På den regelkonferensen som var fick vi intrycket av att de flesta som tävlar ändå VILL till trean o alltså inte kommer stanna i tvåan bara för att vinna varenda lopp i flera år 🙂

  3. Gå in med leksak på banan och diska dig. Om jag var du skulle jag ”träna” på tävling i höst och slippa bli uppflyttad till kl 3. Kl 2 är ju faktiskt kul att tävla i, klass 1 däremot vill man inte bli fast i för evigt 😉

Lämna en kommentar