En bit på vägen mot outstanding running contacts

Sixten skulle ju ha stoppade kontaktfält. Vem orkar RC egentligen liksom? Inte jag.

Så blev han large. En sån där riktigt långsprungen hund som är snabb men vars främsta egenskap kanske inte är att gå från noll till hundra på kort tid. En hund som galopperar fint och lågt. En hund som verkligen VERKLIGEN borde ha RC. En hund som inte borde ha stoppade kontaktfält.

Jag var tydligen inte ensam om att tjata lite på Fanny om en onlinekurs för plötsligt så drog den igång! Onlinekurs i running contacts för Fanny och Cecilia. Lagom till att beslutet var fattat och jag redan hade tränat in target på gräset och låtit honom springa på nedfarten på balansen. Så vi hoppade på.

Sen fick vi ändra i princip allt. Jag fick köpa in pallar för att kunna sänka balansen. plocka fram den gamla kontaktfältsbrädan, köpa spännband och klippa ner targeten. SEN fick jag köra igång!

Så här såg det ut den 5 maj. En noggrann och långsam liten hund gör allt han kan för att göra rätt! ❤

Sakta men säker byggde vi på och höjde upp.

En bit in i juni hade vi kommit så här långt:

I början av juli var vi här. Jämför med den försiktiga lilla tänkande hunden i första klippet. Här har vi en hund som är säker på sina kriterier och som ÖSER i full fart och älskar det han gör! ❤

Mer än så här kunde vi inte höja utan att det blev instabilt. Vi fick ok av Fanny att höja upp till fullhöjd för att testa. Första gången lite osäkert och försiktigt. Andra gången så här fint! Vi är inte riktigt där än att han ger allt. Men han fortsätter förstå sina kriterier och han fortsätter springa målmedvetet. Han är ta mig tusen den klokaste jag vet! ❤

Nu fortsätter resan mot ökad fart, ökad säkerhet och fler svårigheter och fler hinder före och efter. Det är en LÅNG resa kvar. Men rackarns så kul vi har på vägen!

En reaktion på ”En bit på vägen mot outstanding running contacts

Kommentera

